sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Tärkeä astia & maailman paras pannukakku

Maitoa oli paljon jääkaapissa ja osa oli jo "eilisen päivän" maitoa. Ajattelin leipasta pannukakun. Minulla 20 vuotta vanha ohje jota edelleenkin käytän. Olen saanut sen vuonna 1993 anopilta, hän on lähettänyt sen minulle sähköpostilla. En tiedä mistä leipomispalvelusta tai jakelulistalta tuo silloin aikanaan on otettu mutta ihan taivaallisen ihanaa pannukakkua ohjeella tulee. 

En löytänyt desilitran mittoja mistään, ovat jossain kaapissa piilossa. Niinpä tartuin rakkaaseen vitriinissä säilytyksessä olevaan wanhaan Arabian desin mittaan. Olen saanut sen perintönä ja se on minulle todella rakas esine. Se ei saa koskaan hävitä tai mennä rikki. Lapsena olen monet kerrat leiponut pullaa Fammun luona tuolla samaisella mitalla. Muistan kuinka Fammu vaivasi taikinan ryppyisillä käsillään ja "siunasi" sen lopuksi laittamalla ristin käsillä taikinan päälle. Emme olleet enkä vieläkään ole erityisen uskonnolinen mutta aina kun teen pulla-tai sämpylätaikinaa niin minäkin "siunaan" sen.



Ruokaohjetta säilytän wanhassa resepti-kirjassa jossa on ennen ollut laulunsanoja ja ajatuksia/ viisauksia. Päällystin aikanaan kirjasen Ikeasta ostetulla paksulla markiisikankaalla. Muistan kuinka Ikeassa oli ennen myytävänä aina isoja kasoja jämäpaloja kankaita. Tuotakin kangasta ostin paljon eikä maksanut varmasti montaa markkaa. Hauska muisto ja kiva että olen sen säästänyt!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti